Про власний досвід України та мистецтво як невіддільну частину освіти — інтерв'ю Вернера Шмітта, співзасновника MUS-E

Werner_Schmitt_main

«Ми тут на Землі, щоб допомагати й створювати Щось», — Вернер Шмітт, співзасновник освітньої мистецької програми MUS-E ®.

Ідея, що мистецтво має стати важливою складовою, чи навіть осердям освіти дітей — дуже потужна. Саме її закладено в основу програми MUS-E.

Ця унікальна програма була створена  видатним скрипалем та гуманістом Ієгуді Менухіним, разом із Вернером Шміттом, віцепрезидентом Фонду Ієгуді Менухіна, та  Маріанною Понселе, виконавчою віцепрезиденткою Фонду, ще у 1993 році. Вона  базується на концепції, що музика, як і інші види мистецтва, мають бути невіддільною частиною повсюдної освіти, бути доступними для всіх та стати базовою цінністю у житті кожної людини.

Наразі, MUS-E успішно реалізується у 12 країнах світу і демонструє фантастичні результати.  

Ми мали неймовірну можливість поспілкуватися з одним з засновників програми MUS-E Вернером Шміттом. Наша надихальна розмова стосувалася не лише сенсів, планів та здобутків програми, а й надзвичайно важливої діяльності пана Вернера в контексті України, яку він провадив, починаючи з 1994 року, а також ряду його чудових ініціатив щодо нашої країни та українців, що наразі живуть у Швейцарії.

Як і коли виникла ідея створити MUS-E?

Цьогоріч ми святкуємо 30-ліття програми MUS-E. Якраз три десятиліття тому ми разом з експертами з десяти країн, що були знавцями історії, психології та мистецтва, сформували її концепцію. Після кількох днів спільної роботи, ми розробили рекомендації, які досі живі та реалізовуються у 12 країнах світу.

Коли ми запустили два пілотні класи, то вже через шість місяців побачили, що це працює фантастично. Усі були в захваті — вчителі, батьки, діти, артисти. А тому ми продовжили. 

Щодо Швейцарії, то у нас ситуація наступна: попри те, що між 26 кантонами не існує кордонів, іноді виникають великі «війни» між франкомовною та німецькомовними частинами, а відтак, буває досить важко відкривати програму в нових регіонах. Тому поки ми представлені лише у Базелі, Берні й Санкт-Галлені, та почали пілотний проєкт у Невшателі.

До речі, у нас є план відкрити MUS-E в Одесі

Це пов’язано з моєю дружбою з Ієгуді Менухіним. Він створив Міжнародний фонд Ієгуді Менухіна (IYMF) у 1991 році не для того, щоб впорядковувати концепції, а щоби втілювати в життя своє бачення людяності. Я тоді був близький до ООН і мені було легше впливати на цей процес.

А у 1993 році ми разом провели конференцію, саме тоді почався MUS-E. В наступному 1994 році IYMF дав благодійний концерт, що був об'єднаний темою, яку можна окреслити як «Голос миру». Там виступали музиканти з усього світу: з Латинської Америки, усієї Європи, практично, звідусіль. Такі концерти відбувалися раз на рік і мали великий успіх.

На концерті 1994 року в програмі струнних інструментів був представлений бандурист у супроводі сопрано, його дружини. Слухати їхній виступ було справжнім задоволенням. А тоді Ієгуді оголосив зі сцени, що частина грошей від концерту піде на підтримку обдарованих дітей Україні з соціально незахищених верств населення. 

Після закінчення концерту я запитав: «Ієгуді, ти пообіцяв це аудиторії, і що ми тепер маємо робити?!»

Він відповів: «Все дуже просто. Ти поїдеш в Київ і вибереш дітей».

Тож у листопаді того року я прибув до Києва, де відвідав школу ім.Миколи Лисенка. Насправді обдарованих дітей було знайти зовсім не важко, складно було зробити болісний для мене відбір. 

Соціальна ситуація в Києві тоді була дуже непростою. Пам'ятаю, що якось вранці я побачив на вулиці стареньку з мішком картоплі, ввечері вона залишалася на тому ж місці… 

І тоді я подумав: «Що ми робимо?!» Ми кажемо: «Хороший хлопчик, тренуйся, і ти досягнеш успіху. А країна — взагалі ніщо». І вирішив, що треба шукати можливість допомогти країні в економічному плані, а не тільки говорити про культуру та мистецтво. 

Тому коли я був у Києві, то ініціював відкриття міжнародного відділення ESTA (Європейської асоціації викладачів струнних інструментів). А через кілька років її віцепрезидент приїхав до мене і висловив загальне прагнення провести міжнародну конференцію в Україні.  

Ця ідея розвитку чогось значущого у Східній Європі була для мене дуже важливою.

Тож у 1999 році ми разом з генеральним секретарем ESTA поїхали до Києва. Тоді у нас було багато інтерв’ю і зустрічей, а одного разу у посольстві Австрії ми познайомились з жінкою, що відповідала за культуру. Вона сказала: «Не варто зосереджуватись на Києві, тут надають достатньо підтримки. Їдьте в Одесу».

Ця назва здалась мені дуже цікавою, і ми відправились до Одеси, де відвідали відому у всьому світі спеціалізовану музичну школу ім. проф. Столярського. Саме там ми й організували конференцію у 2000 році. 

Однією з перешкод тоді було те, що рейси до Одеси здійснювали лише Австрійські авіалінії, а вони могли взяти максимум 30 людей. Ми ж планували, що буде 120-150 учасників зі Західної Європи. Тож я уклав контракт з авіакомпанією Malev на чартерний рейс з Будапешта до Одеси, і усі змогли дістатися.

Це було ще одним знаком для мене, що є певні базові потреби, які потрібно вирішувати. Недостатньо дбати лише про музичну освіту, хоча це дуже важливо, я віолончеліст і знаю, про що кажу. Потрібно робити більше.

Конференція в Одесі пройшла дуже успішно. Тетяна Маркова була заступником директора тієї школи і запропонувала впровадити обмін між Одесою та Бернською консерваторією, де я був директором впродовж 20 років.

Ми погодились. Чому ні? Одесити виконали дуже хорошу роботу і зробили все можливе, щоб успішно провести конференцію. 

І от, завдяки програмі обміну вже більше тисячі молодих людей змогли взяти участь у двосторонніх проєктах. Один із найбільших —  молодіжний симфонічний оркестр Берна, який ми організували у 2002 році. 72 молоді музиканти поїхали в Одесу, ми запросили 44 місцевих учасників і створили величезний оркестр. А потім відправились у Судак, що у Криму, виступали там у санаторії, який тоді належав ВПС (Військово-повітряні сили) України. Це були незабутні враження. У нас також було кілька концертів у Сімферополі. Я ніколи до того не бачив, щоб зали були настільки заповнені — для місцевих виступ молодіжного оркестру зі Швейцарії був унікальним досвідом. Одного дня я зможу написати про це книгу.

Треба. Такі гарні спогади!

З кожним візитом в Україну я наближався до кращого розуміння потреб країни, загальної ситуації, культури та мислення людей. 

В Одесі я був 31 раз, у Києві — лише чотири рази.

Так, це дуже особливе місце, дуже мистецьке та музичне.

А зараз, коли у квітні 2023 року ми організовували конференцію у Берні, то вирішили, що можемо почати саме з Одеси, яка може стати прикладом для інших регіонів. Знаю, що у різних частинах України різний менталітет. І я дещо заангажований в цьому питанні, бо не можу бути всюди. Тож зосередився на цих взаєминах.

Саме я створив Асоціацію «Legato Bern-Odesa». Спочатку ніхто не міг уявити, що це стане настільки важливим. Зараз я організовую забезпечення дітей-біженців інструментами, шукаю для них вчителів. Для дорослих я створив New Odesa String Quartet з дуже професійними молодими музикантами… У мене є можливість, я маю щось зробити.

Отже, ви вирішили продовжити ідею MUS-E для України. А що є головним у MUS-E? Я гадаю, що така діяльність може бути великою допомогою нашій країні, навіть з огляду на терапію. Наразі це дуже важливо.

Це справді має терапевтичний ефект, але MUS-E — це не лише терапія. Це повинно бути частиною повсякденного життя. 

Основна ідея Ієгуді Менухіна полягала в тому, що ми маємо поставити мистецтво та культуру в центр суспільства. Мистецтво — це не лише творчість, воно  —  про творення поваги та толерантності. Скажімо, коли я сиджу в оркестрі, я повинен поважати ближнього, маю слухати всіх. 

Зауважу, що вже майже 1,5 мільйона дітей змогли взяти участь у програмі MUS-E. Сподіваюся, їх буде більше. І в Одесі, і в Україні загалом. Я знаю, що в вашій країні є нова концепція освіти. Я її читав.  

Нова українська школа.

Так. І є багато аспектів, написаних в ній так само, як ми говоримо в програмі MUS-E. Але натепер я бачу, що крім складнощів, викликаних воєнною ситуацією, проблема ще й в тім, що шкільна система в Україні дуже сувора, авторитарна. Ви не повинні бути такими авторитарними, коли погоджуєтеся з підходом, що діти навчаються граючись. Цього точно не має бути, і я це можу довести, базуючись на кількох проведених дослідженнях. 

До речі, я є президентом MUS-E у Німеччині. Там ми тісно співпрацювали з Педагогічним університетом Гейдельберга, і всі їхні співробітники дійшли висновку, що програма MUS-E фантастична!

Хто вас підтримує? Які ваші основні донори?

У кожній країні по-різному. У Швейцарії кантон Берн оплачує 90% загальних витрат. У Санкт-Галлені кантон платить 30%, ще 30% надходить від муніципалітету, решта — приватне фінансування. У Німеччині набагато гірше – ми завжди повинні знаходити приватне фінансування.

У Швейцарії більшість ініціатив йде знизу. Проєкти, які пропонуються зверху, часто не бувають успішними. Тому не завжди ефективно говорити з відповідальними особами високого рангу — проєкти можуть зупинитися. 

Але якщо є бажання школи, то вона може переконати свої громади, і тоді буде рух. Однак ми повинні знайти гроші. У Швейцарії це набагато дорожче, ніж в інших країнах. Наприклад, артист програми MUS-E у Косові отримує 15 євро за урок, а у Швейцарії — сто швейцарських франків за ту ж роботу.

У Косові програма все ще триває?

Так, і це чудово! Вона розпочалась після війни у 2010 році. 

Фінансування там здійснюється зовні. Можливо, вони мали якісь гранти від міністерства, але, в основному, кошти надходили від департаменту розвитку Швейцарії, ЄС чи, скажімо, від посольства Німеччини.

Тепер вони мають чудовий зв’язок із Terre des Homme  — гуманітарною організацією в Лозанні. 

У Косово велика проблема – безпритульні діти, 40% дітей не відвідує школи. Але Terre des Hommes створила центри, куди вони приходять, тому що є артисти з MUS-E.

Якщо узагальнити відповідь на ваше запитання, то підкреслю: у нашої програми немає єдиної моделі фінансування.

Я вважаю, що для України гранти — єдиний вихід, тому що держава може підтримувати, але фінансувати не буде. 

На якому виді мистецтва зосереджена програма  MUS-E?

MUS-E — це не про класику, а про будь-яке мистецтво. Це можуть бути танці, попмузика, капоейра. Навіть реп-співак може стати артистом у програмі MUS-E. У нас немає меж для мистецьких проявів.

Рішення про те, хто прийде до школи на урок, приймає відповідальний вчитель, а MUS-E залучає координатора, який піклується про баланс між артистом, дитиною та вчителем. Цей трикутник завжди знаходиться у рівновазі. Наприклад, MUS-E Швейцарії наймає координатора, який відповідає за 20 шкільних класів.

А які вимоги до артиста? Тому що не кожен може бути частиною програми.

Він має бути відкритим для роботи з дітьми. Звісно, артист не повинен ставати педагогом, але у нього повинно бути правильне розуміння розвитку дітей певного віку. 

А ще, харизма артиста повинна приваблювати дітей. Це, зазвичай, не проблема. 

Ми пропонуємо тренінги для артистів, або створюємо умови, щоб вони могли обмінюватися досвідом. Так треба робити в кожній країні.

В Іспанії вся країна з MUS-E, на всій території!

Супер! І як їм це вдалося?

У багатьох країнах, наприклад у Швейцарії, якщо ви йдете до церкви, вам потрібно сплачувати податок за релігію. І багато людей виходять з церкви, аби заощадити. В Іспанії вони не можуть вийти з церкви, однак у них є можливість направити податки на культуру чи соціальні ініціативи. Я вважаю це фантастичним рішенням.

До речі, одна з проблем, яку я відчув у контексті України, це те, що мистецтво у вашій країні дуже пов’язане з конкуренцією. Діти, які зараз живуть тут, постійно у парадигмі: «Конкурс. Конкуренція. Змагання». 

Наша ж мета — не розпалити конкуренцію, ми розвиваємо навички та творчість.

Я грала на фортепіано в музичній школі 11 років і знаю, про що ви говорите. Попри те, що я відмовилась від ідеї стати музиканткою, музика дала мені дуже багато – творчість, інтуїцію…

І це те, у що ми віримо. Це було важливим і для тієї конференції, і для створення аматорських оркестрів. Музика не має вважатися цінністю лише тоді, коли людина стає фаховим музикантом, вона має бути цінністю завжди. 

Пам’ятаю, якось ми приземлилися в Одесі, а в перші роки біля входу в аеропорт завжди знаходились військові, тоді я мав розмову з однією милою військовою. Вона запитала мене, що я збираюся робити в місті, я відповів, що планую відвідати музичну школу ім. Столярського та привіз деякі інструменти зі Швейцарії. Вона зауважила, що раніше вчилася в цій школі й грала на тромбоні, проте кинула це заняття, тому що не планувала ставати професійним музикантом.

Так, у нас в основному все саме так. Якщо не йдеш у професію, то, зазвичай, не продовжуєш заняття музикою.

Уявіть, під час моєї роботи у консерваторії, у мене було 3200 студентів і десь п’ять із них щороку ставали професійними музикантами. Для інших – це було цінністю на все життя. Це відкриває розум.

Безумовно! Музика та творчість дійсно змінюють сприйняття життя.

До речі, будівля, навпроти якої ми сидимо — це концертний зал, який я створив (Yehudi Menuhin Forum, Bern). У минулому це була християнська церква, яка і досі є власницею приміщення. Ось уже майже 14 років ми працюємо як концертний зал і конференц-центр. І це чудово функціонує. Але тепер я знайшов спосіб створити некомерційний фонд, аби викупити будівлю і відремонтувати. Вона знаходиться під охороною, але ми працюємо з архітектором, щоб показати, як це зробити добре.  

Я знаю, що у Швейцарії є порожні церкви, які часто використовують під культурні проєкти.

Так. Але ця будівля абсолютно унікальна. В залі — чудова акустика. І це було головною причиною, чому я заснував цю компанію. Ми інвестували півмільйона в нові сидіння, світло, сцену, у нас є першокласне піаніно Steinway.

Вибачте, а скільки вам років?  

Мені 77.

Це вік, коли можна відпочивати, подорожувати… Що спонукає вас бути такими активними у вашому віці?

Подорожі й відпочинок — не те, що мене цікавить. Зустрічати таких людей, як ви, набагато цікавіше. Це дає мені натхнення. Моя ідея полягає в тому, що ми тут на Землі, щоб допомагати й створювати Щось.

Fresh

Дивитися Далі

On our site we use cookies (and these are not cookies), which make it more convenient for each user. By visiting the pages of the site, you agree to our Privacy Policy. For more information on the Policy and what cookies are needed for and how you can stop collecting cookies, click here.

Ok