Православна церква України та розвіювання міфів РПЦ, що заперечують право українців на свою помісну церкву

церква

Зараз, коли Православна Церква України поволі розширюється територією України, РПЦ посилює свій тиск та продовжує у досить дивний спосіб, який дуже схожий на орвелівське двоєдумство, аргументувати, що українська помісна церква не має права на існування.

Про деякі міфи, які продукують ієрархи РПЦ, не просто алогічні, а й містять взаємовиключні тези, а відтак є прикладами орвелівського двоєдумствв, я писав у своїй першій колонці.  Друга моя колонка є продовженням цієї розмови. Сьогодні я розгляну ще два взірці міфотворчості РПЦ. 

Міф перший. Існування двох структур на території однієї держави неможливо і є розколом», але... самі ми легко відкриваємо свої паралельні структури.

І знову незрозуміло, чи є це щирим невіглаством єрархів або ж  черговою маніпуляцією. Тим більше, що і в цьому питанні думка змінюється ситуативно. Тим, хто хоч трохи цікавиться життям Православних Церков в світі, добре відомі випадки не тільки існування декількох Помісних Церков на території однієї країни, але навіть існування цих структур абсолютно паралельно. Прикладом першої ситуації є існування на території Греції цілих трьох структур: Елладської ПЦ з центром в Афінах, Критської Автономної ПЦ, що знаходиться в структурі Константинопольської ПЦ (нараховує 9 єпархій) і Митрополії Додеканеса, що безпосередньо знаходиться під керуванням Константинопольської ПЦ. Прикладом другої ситуації є канонічна територія Православної Церкви в Америці (яка отримала автокефалію від РПЦ в 1970), де з нею благополучно уживаються ще чотири паралельні структури РПЦ: РПЦЗ (МП), Патріарші парафії в США, Патріарші парафії в Канаді та Аргентинська і Південноамериканська єпархія. Чомусь не чути умовлянь з боку РПЦ до цих паралельних структур про те, що вони розколюють єдність Церкви і закликів поважати канонічну територію і перейти під омофор Православної Церкви в Америці. 

Можна згадати і про те, що РПЦ відкриває на території Європи свої громади і єпархії, хоча, згідно з канонами (28-е правило Халкідонського собору, 151 р.), ці землі є канонічною територією Константинопольської ПЦ. Втім, в РПЦ вважають за краще інтерпретувати цей канон інакше. Хоч би як, але в Європі ніякого розколу немає: будь-який віруючий може прийти в храм будь-якої юрисдикції, яку забажає. Ні розколу, ні болю в цьому немає. А ось брехня, маніпуляції і нацьковування пастви, людей один на одного із закликами «постояти до смерті», що так характерно для РПЦ — так, ці дії завжди і незмінно породжують розкол, ненависть і біль. Ось вже дійсно, «Стережіться лжепророків, що приходять до вас в овечій одежі, а всередині хижі вовки. По їхніх плодах ви пізнаєте їх» (Мф. 7:15).

То, коли ж лукавлять та кажуть неправду єрархи: коли відкривають і підтримують свої парафії і цілі структури на одній території з іншими Церквами, аж ніяк не боячись розколу, АБО, коли стверджують, що існування ще однієї структури на території України обов'язково призведе до «розколу»?

Міф 2  «Ми вважаємо, що за церковними правилами церковні кордони повинні слідувати за державними», але… ми категорично проти цих же правил для України.

Яскравим прикладом причини автокефалії є історія Грузинської ПЦ. Грузинська Церква здобула автокефалію в V ст., тобто за кілька століть до автокефалії РПЦ. Після приєднання Грузії до Російської імперії, ця автокефалія була скасована, і аж ніяк не церковним Собором, а світською владою, причому вельми хитро. 30 липня 1811 року указом імператора Олександра I Грузинський Католікосат був перетворений в Грузинський екзархат РПЦ, а її глава — Католикос Антоній II був викликаний в Петербург для участі в роботі Святішого Синоду і... більше вже ніколи не повернувся до Грузії. На чолі Грузинського екзархату РПЦ незмінно поставляють російських архиєреїв (за єдиним винятком — першим екзархом Варлаамом (Еріставі)). У такому положенні Церква в Грузії проіснувала аж до розвалу Російської імперії.

12 березня 1917 року в Грузії в місті Светіцховелі проходить Собор духовенства всієї Грузії, який посилаючись на неканонічність скасування автокефалії, а також на зміну політичної ситуації, «самочинно» проголошує відновлення автокефалії ГПЦ. На наступний день представник цього Собору сповіщає екзарха Грузії Платона (Рождественського) про те, що того зміщено з посади екзарха і позбавлено сану. Платон, зрозуміло, відкидає це рішення як «неканонічне» і зазначає: «залишаюся, звісно, вашим екзархом і буду користуватися правами екзарха і владою». Потім він проводить свій Собор — канонічний (як сказали б зараз), представлений переважно російським духовенством в Грузії, який одноголосно приймає рішення, що ніяка автокефалія Грузії і підтверджує єдність з Російською Церквою. Але  23 серпня 1917 року люди примушують арх. Платона покинути свою резиденцію і покинути Тифліс.

Потім у Тифлісі проходить Собор Грузинської Православної Церкви, затверджується автокефалія ГПЦ,   РПЦ характеризує те, що відбувається як неканонічні дії і закликають «самочинне збіговисько» до покаяння. Знову звучать слова про «нерозривну дружбу братніх народів». Храми Грузинського Екзархату РПЦ стають «рупорами проросійської політики», тощо. Звучить стандартний потік звинувачень в неканонічність і заклики до покаяння.

Але світським правителем в Росії стає грузин Сталін, і — ось неймовірний збіг! — агресивна риторика на адресу ГПЦ згасає, забувається «неподільність єдиновірного народу», і, нарешті, 19 листопада 1943 року РПЦ вирішує визнати автокефалію «неканонічного самочинного збіговиська» причому – увага! – тому що, згідно з канонами Церкви, в незалежній державі повинна бути незалежна церква, ґрунтовно аргументуючи, чому це законно і відповідає законам. 

То, коли ж лукавлять та кажуть неправду єрархи РПЦ: коли вважають, що згідно з канонами Церкви, церковні кордони повинні слідувати за державними, і Церква, в навіть формально самостійної республіці, кою була Грузія в часи СРСР, має всі права на автокефалію, АБО, коли стверджують, що Церква в незалежній державі Україна не має право на автокефалію?

То, коли ж лукавлять та кажуть неправду наші єрархи: коли вважають, що для визнання автокефалії Церкви зовсім не потрібно ані рішення Всеправославного Собору, ані рішення Матері-Церкви, ані рішення найпершої Константинопольської Церкви, але цілком достатньо визнання Церкви-Сестри, АБО, коли стверджують, що автокефалія Української Церкви аж ніяк не може бути визнана одноосібно рішенням найпершої Константинопольської Церкви?

 У наступних колонках я продовжу розвіювати двоєдумні за суттю міфи МПЦ щодо Української Помісної Церкви.

Fresh

Дивитися Далі

On our site we use cookies (and these are not cookies), which make it more convenient for each user. By visiting the pages of the site, you agree to our Privacy Policy. For more information on the Policy and what cookies are needed for and how you can stop collecting cookies, click here.

Ok