Базова інформація про особливість освітньої системи у Швейцарії

діти вчаться

Швейцарська система освіти досить специфічна, а відтак розібратися в ній буває досить важко. Особливо українцям, які приїхали у Швейцарію через війну і не мали часу вивчити це питання. Тому в своїх колонках на DestiNations.ua я буду розповідати про особливості організації навчального процесу у Швейцарії, спираючись на свій досвід та знання, а також на запити, які надходять від українців, котрі звертаються за консультаціями. Почну з базової інформації.

В чому особливості освітньої системи Швейцарії?

У  Швейцарії є обов'язкова середня освіта, яку мають отримати 100 % населення. Її здобувають впродовж 11 років. До школи діти йдуть  у чотири \ чотири з половиною роки. І десь в 15-16 вони вже мають обов'язкову швейцарську освіту.

Перший етап навчання - початкова школа, яка включає два роки базової освіти (це своєрідна школа-садок) і шість років власне початкової освіти.

Приблизно у 12 років відбувається розподіл учнів на три категорії. Саме тоді через іспити та висновки вчителів, багато в чому визначається подальший освітній шлях учнів. Хтось на цьому етапі потрапляє на “університетську стежку”, а хтось  прямує до робітничої професії. Про це я детальніше розповім нижче.

Для тих, хто планує вступ у вищі навчальні заклади, необхідно пройти ще додаткову програму. Це щось середнє між нашим 10-12 класом та підготовчими курсами у  виш. Там вони вивчають предмети, які в українських вузах опановують на першому та  другому курсах. Після закінчення цього навчання, потрібно скласти іспити, за результатами яких дитина може вступати у різні виші. Таким чином, швейцарські діти потрапляють до  вищого навчального закладу приблизно в 19 років і вже досить підготовленими.  

Що стосується українських підлітків, які опинилися у Швейцарії у цьому ж таки віці 15-16 чи 17 років років, то вони не лише не мають розподілу на категорії, а й взагалі не отримали обов’язкову середню освіту, або ж не пройшли так звану “постобов'язкову”.  А відтак, потрапити до державного університету - практично нереальне завдання. Це важливо зрозуміти українським батькам. Тим паче, що державні виші переважно викладають мовою кантону, англомовних програм дуже мало і на них великий конкурс.

Звісно, швейцарці пролонговують термін навчання для українських учнів, але наздогнати швейцарських дітей, пройти всі необхідні етапи у державних школах, майже неможливо. Тоді можна спробувати приватні школи, яких у Швейцарії досить багато. Там менше учнів, інтенсивні програми, більше уваги від учителів, тому більш реально підтягнути дітей до потрібного рівня. Звісно, якщо дозволяє вік дітей і є фінансова спроможність у батьків. Послугами приватних шкіл користуються і швейцарці, аби покращити результати дітей, а відтак, допомогти їм вступити у виші.

Щодо особливості організації навчання впродовж дня, то є моменти, які часто дивують українських батьків. Зокрема те, що між навчальними блоками є велика перерва - на дві години. І тоді батьки мають або забирати дитину, а потім приводити знову, або залишати на групу продовженого дня за окрему плату. 

Після перерви діти вчаться з першої тридцяти \ другої до четвертої години. І батькам знову потрібно забирати дитину, або оплачувати групу продовженого дня після 16-ї години. 

Послуга продовженого дня доступна лише для батьків, які працюють. Непрацюючим можуть запропонувати таку можливість тільки за умови, якщо є вільні місця. Мами, які шукають роботу, або ходять на курси, теж можуть залишати дітей. Однак це завжди платно і не входить в базові освітні послуги.  

І ще один показовий момент, що буде корисним для розуміння ментальності швейцарців: діти з різних класів приходять і йдуть зі школи в різний час, аби не було скупчення ні перед школами, ні на дорогах. Це така виключно швейцарська ментальність - все організувати і впорядкувати. Тут навіть перерви між уроками для дітей різних класів заплановані у різний час, аби кожна дитина могла побавитись на дитячому майданчику.

 Як організовано навчання в базовій і початковій школі 

Перші два роки, у садочку-школі, дитина вивчає базові речі, виводить цифри та букви і чимало розважається. Це схоже на те, чим займаються і в українських дитячих садках. Там багато занять, що пов'язані з музикою і фізкультурою. Таке собі  навчання-забава. Це природно, бо у віці до шести років ведучою є  саме  ігрова діяльність. Проте цікаво, що чимало швейцарських дітей в три-чотири роки уже читають. Це в них дуже органічно виходить. 

Вчителі багато роблять для того, щоб діти любили школу.  Але, водночас, вже на цьому етапі учнів  привчають до дисципліни: вони приходять у конкретний час, мають розпорядок дня та звикають жити за швейцарським годинником. Причому, чим старша дитина, тим раніше вона щодня приходить до школи. Спочатку це  восьма тридцять\восьма сорок ранку, а потім - сьома сорок п'ять. 

З  6-річного віку діти вчаться у початковій школі впродовж 6 років, де вони опановують основну програму, вчаться бути дисциплінованими та відповідальними.  Далі на них чекають іспити, розподіл на категорії і перехід у середню обов'язкову школу.

Які особливості навчання  у середній школі

Туди діти потрапляють приблизно у 12 років. І вчителі, спираючись на чіткі критерії,  проводять розподіл учнів на категорії.   

Перша - найрозумніші діти, в яких немає проблем з навчанням і поведінкою. Вони в майбутньому зможуть йти до університетів та інститутів.

Друга категорія - це діти, у яких є певні проблеми з оцінками та / або поведінкою. Для таких дітей батьки можуть наймати репетиторів, щоб підтягнути знання, а також поліпшувати дисципліну, і тоді у них з'явиться можливість перейти до першої категорії. 

Третя – це, умовно кажучи, робочий клас. Вони не будуть отримувати вищу освіту, можуть взагалі після школи більше не вчитися. І це абсолютно нормально, позаяк усі професії потрібні й важливі: у суспільстві хтось  має надавати і різні послуги, працювати прибиральниками, виконувати безліч важливих робіт. З цього рівня потрапити у першу категорію в рамках державної школи неможливо. За бажанням, можна перейти у приватну і там намагатися все надолужити.

Хочу наголосити, що крім успіхів з усіх предметів, обов'язково зважають і на поведінку. Нерідко буває, що дуже розумна дитина потрапляє до другої категорії саме через погану дисципліну. Це теж важливо для розуміння менталітету швейцарців та особливостей освітньої системи.  

У середній школі неуспішних дітей можуть залишати на другий рік. Буває так. що залишають пів класу. Але трапляється і навпаки, коли талановиті діти  “перестрибують” класи і закінчують школу раніше, якщо, звісно, хочуть. 

Що відбувається після закінчення 11 років обов’язкової освіти 

Тут існує чимало варіантів, які залежать від рівня підготовки дитини, її інтересів, можливостей батьків. 

Як я вже згадувала, для дітей, які планують отримувати вищу освіту, існують обов'язкові програми для підготовки до неї -  Swiss Maturity. Це може бути і державна програма, яка триває 3-4 роки, а можуть бути і приватні, які, зазвичай, тривають 2 роки. Випускники державних шкіл складають іспит з 12 предметів. Зазначу, що це дуже важкі програми і непрості іспити, але їхні  результати - це пропуск у різні вузи та широкі освітні можливості.  Приватні програми завершуються меншою кількістю іспитів, їх, переважно, шість. Після них  можна потрапити до конкретних вишів, позаяк в учнів є змога обрати лише ті предмети, які потрібні до вступу на заздалегідь обрані напрямки.

Після обов'язкової освіти діти також можуть отримувати професійну, як в межах школи, так і в закладах профтехосвіти. Після профосвіти люди мають змогу йти працювати за фахом, або ж продовжувати навчання чи то у вищих професійних навчальних закладах, чи у вищих профтехшколах.  

Тема організації вищої освіти - досить складна та об'ємна і про неї ми поговоримо у наступній колонці

 

Fresh

Дивитися Далі

On our site we use cookies (and these are not cookies), which make it more convenient for each user. By visiting the pages of the site, you agree to our Privacy Policy. For more information on the Policy and what cookies are needed for and how you can stop collecting cookies, click here.

Ok