Ганна Дерев’янко: Процес заходу світових компаній на український ринок буде шаленим, як і українських на світовий

derevyanko

2022 рік мав стати роком зростання економіки як у світі, так і в Україні, зокрема через відкладений попит у період пандемії COVID-19. У 2022 рік українська економіка увійшла зі зростанням у 3,2% (після падіння на 4% у ковідному 2020).

Підступне вторгнення Росії в Україну принесло нові виклики для економіки. Падіння ВВП України за підсумком 2022 року оцінюється на рівні 30,4%, що є кращим показником, ніж передбачалось за попередніми прогнозами. Про це повідомили в Міністерстві економіки України. В той же час для порівняння: скорочення економіки України на 50% після розпаду СРСР та здобуття незалежності розтягнулося на шість років - від 1993 до 1999. Усі інші кризи - світова фінансова у 2008 році, початок війни у 2014-му, пандемія коронавірусу давали значно менше падіння українського ВВП - не більше 15%.

Такі цифри вказують на те, що український бізнес від початку війни пройшов драматичний період випробувань і змін. 

Потрібні працюючі інструменти, щоб українські компанії вже сьогодні знайшли своє місце на світовому глобальному ринку, а з другої, вже зарубіжним компаніям зайти в Україну, як тільки для цього буде реальна можливість. 

Global Business for Ukraine – екстратериторіальна організація, яка є продовженням Європейської Бізнес Асоціації (EBA - найбільше об’єднання іноземного, європейського та вітчизняного бізнесу в Україні) на міжнародній арені. 

Головне завдання GB4U – створення платформи для спілкування та обмін досвідом між представниками українського та світового бізнесу, поширення інформації про бізнес-можливості в Україні, допомога глобальним компаніям у пошуку бізнес-партнерів та інших стейкхолдерів в Україні, сприяння у залученні інвестицій для відновлення та відбудови України.

Про шляхи подолання проблем для українського бізнесу через війну, пошук напрямків для його розвитку та як ефективно представити іноземцям економічні та бізнесові можливості Україна ми поговоримо з громадською діячкою, виконавчим директором EBA та співзасновником Global Business for Ukraine Ганною Дерев’янко.

Ганна Дерев’янко, Виконавча директорка Європейської Бізнес Асоціації

Асоціація виросла майже в 4 рази та об’єднала близько 1000 бізнесів, що працюють в Україні та створюють понад 2 млн робочих місць в Україні – аби підприємці мали можливість говорити про питання, що їх хвилюють та разом захищати свої законні інтереси. Крім того, вчитись (адже при Асоціації є Центр професійного розвитку) та знайомитись. Також Асоціація має 4 регіональних відділення (Дніпро, Львів, Одеса та Харків), аби і в регіонах голос бізнесу звучав гучніше. Крім того, Анна є членом Наглядової ради Райффайзен Банку, Консультативної ради Vacuum Deep Tech, членом Ради GLOBSEC. Водночас, співзасновником Global Business for Ukraine

Розкажіть, будь ласка, про історію створення платформи GB4U. Що саме це за проект і на що він орієнтований?

Після початку війни наш колектив активно думав над тим, що ми можемо нового та корисного дати бізнес спільноті для того, щоб бути успішним навіть у цей непростий для усіх час. В першу чергу це стосується українських компаній, які потрапили у дуже скрутне становище через війну і яким потрібна реальна допомога. Ми з командою відвідали за останній час багато країн і зробили невтішний висновок – про Україну навіть сьогодні знають у відношенні масштабної корупції, кризи та війни. В той же час дуже мало інформації у європейців про те, що у нас є реально сильний та креативний бізнес. Я вважаю, що наша задача якраз і є розповісти світовій спільності - Україна в першу чергу, країна великих можливостей для вашого бізнесу, а не якогось негативу. Саме тому GB4U з одного боку - платформа для іноземного бізнесу, котрий ще не представлений в Україні. Ми допоможемо зрозуміти, що саме чекає на світові компанії, якщо вони забажають зайти до нашої країни. З іншого боку, ми будемо прагнути щоб вже українські компанії, які виходять на глобальний ринок отримали якомога більше інформації стосовно механізмів його підтримки закордоном, можливих партнерів та залучення фінансування. На даному етапі GB4U буде так би мовити за руку приводити партнерів один до одного чи допомагати знайти фінансування для реалізації тих чи інших проектів. Ця платформа –  вулиця з двостороннім рухом. Глобальному бізнесу ми будемо допомагати рухатися в сторону України, а українським компаніям у сторону глобального ринку. Сподіваюся, що ми разом з дипломатичними місіями підсилимо цей напрямок і будемо впроваджувати так звану економічну дипломатію. Коли скінчиться війна, то процес заходу світових компаній на український ринок буде шаленим, як і українських на світовий.

Якого формату бізнес може бути учасником цієї асоціації?

 

 

Ми відкриті для усіх хто прагне до розвитку та змін на краще. До GB4U може входити бізнес будь-якого напрямку та масштабу. Адже головна наша задача – завести якомога більше світових компаній до України, і навпаки, допомогти якомога більшій кількості українських компаній вийти на світові ринки. 

На сьогодні у нас вже сформована перша десятка учасників, і вони всі різні. Є і мультинаціональні компанії з представництвами по всьому світу, є і українські стартапи, які лише прагнуть вийти на глобальний ринок. Тому будь-яка компанія може стати членом GB4U

Які основні бар’єри на сьогодні окрім війни називає іноземний бізнес для входу в Україну і чи можна їх подолати?

Як би не лякала іноземців українська бюрократія та корупція, на сьогодні головний негативний фактор на перепоні іноземного капіталу – війна. Та насправді є напрямки, які за таких складних умов отримали розвиток у сьогоднішній Україні. Наприклад, компанії по demining (розмінування) не заходили раніше в Україну, але після початку активних військових дій більшість нашої території забруднена мінами тому цей бізнес буде мати успіх, якби не страшно це звучало. Інші компанії, пов’язані тим чи іншим чином з безпекою, також зможуть заходити на український ринок і мати перспективи. Усі інші будуть робити це пізніше, вже після нашої перемоги та закінчення активних військових дій. На сьогодні зробити цей крок їм звичайно страшно, хоча все рівно вони активно цікавляться багатьма напрямками. На одній з конференцій в Іспанії представники сільськогосподарського бізнесу задавали багато питань стосовно українського ринку у цьому напрямку. Та їх окрім війни зараз відлякує і той фактор, що наразі в Україні іноземцям не можна купувати землю. Відповідно вони вивчають наш ринок, але поки чекають. Звісно є певні регуляторні бар’єри. Відлякують розповіді про шалену корупцію. Саме тому нам і потрібно створити позитивний імідж можливостей нашої держави і внутрішнього бізнес-клімату. Щоб люди не боялися вкладати гроші саме в Україну. Їм потрібно чітко знати те, що тут можна спокійно заробляти гроші, розвивати свій бізнес і у тебе все буде добре. Коли до нас звертаються у GB4U, ми робимо усе, щоб компанії  отримали всю необхідну інформацію та сервіс.

Якби ви охарактеризували українського бізнесмена, який прагне вийти на міжнародний ринок?

В першу чергу, це експортер, який щось виробляє в Україні та у якого мало інформації щодо дій на закордонних ринках. Другий напрямок – молодий стартап, якому не вистачає фінансування для розвитку. Також на сьогодні це може бути людина, яка виїхала закордон, має якийсь капітал та розмірковує куди вкласти гроші. Їй також потрібно більше інформації про те, куди саме йти, що робити у тій чи іншій країні. GB4U як раз і має на меті допомагати у таких випадках. Наприклад, українці звикли до більш активних дій після попередніх бізнес-зустрічей. Європейці у цьому відношенні дещо інші. У них йде планування роботи на півроку-рік. Буває таке, що зустрілися, поговорили, виказали зацікавленість та готовність до співпраці, а наступну зустріч пропонують за декілька місяців. Для них такий ритм – норма. Та треба розуміти основне, навіть якщо вони не відповідають, це не означає, що у вас не зацікавлені. Потрібно продовжували стукатися у двері та нагадувати про себе. Звісно, все це робити коректно та елегантно. Про такі нюанси треба розповідати українському бізнесу, щоб після певного досвіду вони не опускали руки та продовжували свою справу закордоном. 

Розкажіть, будь ласка, як особисто для вас відбувся перехід на міжнародний формат бізнесу? Адже зрозуміло, в таких стресових умов розпочинати закордоном нову справу – без перебільшення особистий виклик…

Будь-який новий напрямок потребує багато фізичних сил та часу. На сьогодні GB4U - з одного боку складно розвивати, а з іншого – цікаво та драйвово. Перед нами стоїть багато викликів, які потребують великих зусиль. Одне з головних завдань у цьому проекті – сформувати бізнес ядро у кожній країні навколо українського напрямку. Створити пул з глобальних компаній та зацікавити їх ринком України, а нашому бізнесу допомогти реалізувати свої проекти. На сьогодні це поки ще хобі, адже наша діяльність можлива тому що така потужна структура як Європейська Бізнес Асоціація несе на собі усі фінансові затрати. Та маємо за мету зробити GB4U самоокупним проектом у кожній окремій країні.

Чи є приклади виходу українських компаній на європейський ринок за останній час?

Успіхи у цьому плані є. Можна назвати, наприклад, стартап CheckEye - досить перспективна та корисна технологія. За рахунок штучного інтелекту проводиться діагностика ока по фото і майже миттєво дають заключення про реальний стан вашого зору, які є проблеми та інше. Наразі цей стартап проводить клінічні випробування, але я думаю, що вони отримають фінансування для розвитку своєї справи дуже скоро.

Чи співпрацюєте ви з міжнародними експертними організаціями? З ким саме?

Ми поступово закладаємо цеглини до нашого розвитку. Якщо говорити, наприклад, про Іспанію, то тут присутні різні конфедерації бізнесу. У провінціях є свої організації, які надають підтримку. Якщо говорити про нас, то ми співпрацюємо з Іспанською конфедерацією організацій роботодавців (CEOE). На сьогодні це найбільше об'єднання бізнесу в Іспанії з більш 40 річною історією успішної діяльності. На даний час CEOE на добровільних засадах об'єднує понад 2 мільйони компаній і індивідуальних підприємців з усіх секторів економіки. Конфедерація об'єднує 200 територіальних і галузевих організацій. CEOE сприяє розробці проектів, які сприяють підприємництву та демонстрють суспільству вирішальну ролі підприємств в економічному прогресі. Представники конфедерації активно працюють з органами державної адміністрації Іспанії, чия діяльність торкається питань регулювання бізнесу. Вони надають можливість дістатися до будь-якого бізнесу у цій країні за рахунок своєї розгалуженої мережі.

В нас схожі цілі. Ресурс DestiNations.ua також спрямований саме на зближення людей та кращого порозуміння, формування іміджу нашої країни завдяки інструментам відкритих комунікацій….

Fresh

Дивитися Далі

On our site we use cookies (and these are not cookies), which make it more convenient for each user. By visiting the pages of the site, you agree to our Privacy Policy. For more information on the Policy and what cookies are needed for and how you can stop collecting cookies, click here.

Ok