Швейцарія приймає Odessa Classics Олексія Ботвінова: український фестиваль підкорює Європу

botvinov

Міжнародний музичний фестиваль Odessa Classics продовжує розширювати свою географію. Старт 9-го фестивалю відбудеться у Швейцарії у рамках проекту Odessa Classics in Zurich 16-20 лютого.

Музиканти-учасники фестивалю Odessa Classics не лише здивують своєю високою майстерністю, а й подарують незабутні емоції, відкриють Європі Україну музичну. У кожній із програм – унікальна можливість побачити, почути і відчути Україну талановиту та неповторну.

Один із найвідоміших та найзатребуваніших у світі піаністів, народний артист України, засновник та президент фестивалю Odessa Classics Олексій Ботвінов приготував для швейцарської публіки унікальні програми. Дивувати слухача музичними ексклюзивами – його фірмовий стиль.

На тлі війни, що триває, українські музиканти разом з колегами представлять світові високе мистецтво України. Музика – одна з найкращих мов дипломатії. Разом зі світовою класикою європейська публіка почує твори сучасних українських композиторів. Україна відкриється з абсолютно нової, фактично незвіданої Європою грані.

Основні програми фестивалю Odessa Classics 2023 відбудуться в інших дружніх країнах Європи. Вже навесні концерти пройдуть в Естонії, пізніше програми почує публіка Німеччини та Греції.

У Цюріху на публіку чекають декілька програм: спільний концерт Олексія Ботвінова з провідним польським скрипалем Янушем Вавровськи; швейцарська прем'єра сольної фортепіанної програми Олексія Ботвінова; концерт юних київських талантів – піаністів братів Романа та Олександра Федюрків, гостями програми будуть їхні швейцарські колеги Romy Umseld (Ромі Умсельд) та Stefan Szypura (Стефан Шипура). Вперше на швейцарській сцені звучатиме музика сучасних українських композиторів Валентина Сильвестрова, Мирослава Скорика та Алемдара Караманова.

 

Олексій Ботвінов

Олексій Ботвінов відомий далеко за межами Батьківщини. Він успішно виступав у понад 40 країнах світу – як соло, так і з провідними оркестрами у найбільших концертних залах – Берлінській Філармонії, Лондонському Вігмор-Холлі, Цюріхському Тонхаллі, в інших найкращих залах Європи та Азії.

Олексія Ботвінова справедливо вважають одним із найкращих у світі виконавців музики Рахманінова. Понад 300 разів він виконав на сцені "Гольдберг-варіації" І. С. Баха. До великого репертуару піаніста входять понад 30 концертів для фортепіано з оркестром. Олексій Ботвінов став першим за часи незалежності України артистом, який записав диск на легендарному лейблі Deutsche Grammophon.

Незважаючи на багаторічне визнання за кордоном, Олексій Ботвінов є справжнім патріотом України, який докладає зусиль для втілення своїх ідей на Батьківщині. У 2015 році в рідній Одесі він започаткував Міжнародний фестиваль класичної музики Odessa Classics, який став важливою подією культурного життя не лише України, а й Європи. https://ua.odessaclassics.com/ Щороку найкращі музиканти світового рівня дарували свої програми українській публіці в Одесі.

Проте через російську військову агресію фестиваль Odessa Classics вимушено змінив свою географію. Цього року основні програми фестивалю відбудуться у дружніх країнах Європи. Це чудова нагода європейській публіці почути Україну, а нашим землякам, які вимушено покинули Батьківщину, доторкнутися до рідного дому, до своєї культури.

У рамках швейцарсько-української співпраці перші концерти фестивалю Odessa Classics відбудуться 16-20 лютого у Цюріху. Напередодні виступів Олексій Ботвінов анонсував програми Odessa Classics у Цюріху, розповів, чому надає перевагу музиці сучасних українських композиторів класикам, і поділився, чим його надихає Швейцарія.

- Олексію, розкажіть з перших вуст про найважливіше та найцінніше, що буде цього року на Odessa Classics, починаючи з Цюріха. І що очікується далі цьогоріч?

Попри війну, яка, на жаль, продовжується в Україні, ми вирішили не зупиняти наш фестиваль Odessa Classics. Європа гостинно приймає нас, тож географія фестивалю невпинно розширюється. Європейській публіці близькі наші цінності, українська культура є частинною європейської, високо цінується майстерність наших музикантів.

Фестиваль Odessa Classics, Одесса

Цього року Odessa Classics стартує у Швейцарії, Цюріху. Навесні буде продовження в Таллінні (Естонія) – розгорнутий період з 25 травня до 7 червня. Минулого року ми мали чотири концерти в Таллінні, цього року буде значно більше і масштабніше. Пізніше ми плануємо продовжити, як і минулого року, у Німеччині та Греції, зараз ведуться переговори.

- З Вами ваш постійний давній друг та партнер по сцені – всесвітньо відомий скрипаль-віртуоз Даніель Хоуп. Що цього року Ви з ним запланували?

Не дивно, що цьогорічний фестиваль ми відкриваємо саме у Швейцарії. З 2016 року мій друг Даніель Хоуп є головним диригентом Цюріхського камерного оркестру. З приходом Даніеля Хоупа оркестр прославився як один із найсучасніших і новаторських класичних оркестрів світу, вийшовши за рамки класики. У довоєнні часи Цюріхський камерний оркестр приїжджав до України на фестиваль Odessa Classics, і цей масштабний міжнародний культурний проєкт був можливим завдяки підтримці Посольства Швейцарії в Україні.

Даніель Хоуп

Цього року ми продовжуємо співпрацю, і Швейцарія приймає наш фестиваль у себе. У нас буде три концерти у трьох локаціях: Tonhalle Zürich, Церква Святого Петра в Цюріху – чудовий концертний майданчик, де найбільший у Європі циферблат на годиннику, та Kunsthaus Zürich – художній музей.

16 лютого фестиваль відкриє мій спільний концерт із провідним польським скрипалем Янушем Вавровськи – єдиним музикантом у країні, який грає на скрипці Антоніо Страдіварі з 1685 року. Її придбали з нагоди 100-річчя повернення незалежності Польщі та присвоїли ім'я "Полонія".

Януш Вавровський

Януш Вавровськи вважається одним із найвеличніших скрипалів свого покоління. Я вважаю його абсолютно геніальним виконавцем, кар'єра якого тільки-но починає розвиватися. Хоча він уже зробив кілька записів на студії Warner Music (раніше EMI) у рамках багаторічного артистичного контракту. Це дійсно музикант топ-рівня, з яким ми розпочали співпрацю, і я впевнений, що вона буде довготривалою.

Дуже важливо, що поляки підтримують Україну не лише політично, а й культурно. Польська музична культура близька до української, наші музиканти виступають разом на європейських сценах. Після спільного концерту у Цюріху ми з Янушем Вавровськи виступимо у Варшаві, є й інші майбутні плани. Важливо, що ми маємо взаємопідтримку і дуже вигідну співпрацю. Польща дуже інтенсивно розвивається щодо музики, і це чудово.

Програма нашого концерту складається з європейської класики та музики українських композиторів – звучатиме і Валентин Сильвестров, і Мирослав Скорик, прозвучить і польська музика. Це буде відкриття фестивалю.

19 лютого в рамках Odessa Classics відбудеться концерт у художньому музеї Цюріха, де виступатимуть наші київські геніальні діти – піаністи брати Федюрки Роман та Олександр. Наш фестиваль співпрацює з ними досить давно, бо на нашому першому конкурсі молодих піаністів імені Серафими Могилевської в Одесі https://ua.odessaclassics.com/competition  Роман Федюрко отримав першу премію – гран-прі. Це була сенсація, його виступ усім запам'ятався. Потім він грав на Потьомкінських сходах Open Air.

Пізніше з'ясувалося, що його молодший брат не менш обдарований. Я вважаю, що обидва ці чудові музиканти – гордість нашої культури. Нині вони живуть в Австрії, але щомісяця виграють гран-прі європейських конкурсів. Це щось дивовижне! Минулого року вони виступали на двох концертах Odessa Classics у Таллінні та Бонні – обидва рази це був абсолютний фурор. Цього року вони вперше виступатимуть у Швейцарії. Я дуже радий презентувати наше молоде покоління українських музикантів.

- Чудовий шанс показати Швейцарії нашу талановиту молодь. І водночас – прекрасна нагода заявити про себе та закохати європейську публіку у себе – для наших братів Федюрко. Цінним є те, що фестиваль Odessa Classics дуже активно підтримує молодих українських скрипалів, піаністів та музикантів загалом.

Я вважаю дуже важливою місією підтримувати молодь й іноді надавати унікальні шанси, щоб молоді могли проявити себе не лише на дитячих конкурсах, а й під час участі в серйозних заходах, фестивалях. Основний магніт концерту в Цюріху – київські брати Федюрки, які є справді унікальним явищем не лише для України, а й для Європи. Коли два брати піаністи є настільки видатними, це сенсаційне явище.

Олексій Ботвінов і брати Федурко

Але водночас мені дуже хотілося підтримати і швейцарську талановиту фортепіанну молодь. Тому ми запросили виступити в Цюріху на одній сцені з нашими братами Федюрками їхніх ровесників – найяскравіших представників сучасної швейцарської фортепіанної школи у Цюріху – Romy Umseld (Ромі Умсельд) та Stefan Szypura (Стефан Шипура). Я дуже радий, що в рамках Odessa Classics відбудеться спільний концерт, на якому будуть представлені обидві країни. Я впевнений, що між дітьми та між нашими фортепіанними школами – українською та швейцарською – з’являться нові зв'язки. Я вважаю, що це дуже важливо.

- У Цюріху на публіку чекає ще одна цікава програма в рамках Odessa Classics. Я розумію, що це буде прем’єра. Чим вона буде унікальною?

На 20 лютого заплановано мій сольний концерт у Тонхаллі Цюріх, де окрім європейської класики я гратиму музику українського композитора кримсько-татарського походження Алемдара Караманова. Це його третій фортепіанний концерт Ave Maria, я зробив версію для сольного фортепіано. Мені здається, що це досить цікава музика, яка заслуговує на увагу. Я вперше виконуватиму її в такому вигляді. До речі, цей же концерт я гратиму зовсім скоро - 26 лютого у Варшаві з оркестром. Але у Цюріху прозвучить саме фортепіанна версія – я її показував автору, і вона йому дуже сподобалася. Тож вважаю, що я маю право це презентувати.

Отже у Цюріху ми розпочнемо з трьох концертів. І далі плануємо лише розширюватись.

- Чудова програма – і нова, і різноманітна водночас, і розрахована на різного слухача. Чудовий початок сезону.

Для Швейцарії це буде нова програма – і Януш Вавровськи, і наші юні таланти брати Федюрки прозвучать вперше. Ми в Одесі завжди намагаємося для нашої української публіки показувати щось нове, і в цьому ми собі не зраджуємо.

- Зараз Україна на порядку денному у всьому світі. І завдання музичного мистецтва – це, звичайно, привернення уваги, поваги та розкриття цінностей, за які бореться український народ. Безумовно, виходити з тіні Україна може, мусить, і їй є з чим це робити. Що для Вас є важливим? Чим особисто Ви пишаєтесь як виявом українського мистецтва?

Ми справді зараз використовуємо цей історичний момент як унікальний шанс презентувати світові українську культуру, коли Україна має безпрецедентну підтримку у всьому світі. Сподіваюся, що ми вдало справляємось. Хоча завжди є речі, які можна поліпшити.

Почну з себе: чого вдалося мені досягти минулого року – ці речі я вважаю дуже важливими. Наприклад, разом із Даніелем Хоупом ми записали диск музики українського композитора Валентина Сильвестрова на найпрестижнішому лейблі у світі Deutsche Grammophon. Його авторський великий диск вийшов уперше. Я вважаю цю подію дуже важливою для української культури. Запис пройшов дуже вдало і отримав схвальні рецензії, люди купують диск. Це чудовий промоушн для України.

У березні ми з Даніелем Хоупом буквально за два тижні записали та випустили електронний диск із кількома творами Валентина Сильвестрова, Яна Фрейдліна і я зіграв фортепіанну «Мелодію» Мирослава Скорика. Саме ця «Мелодія» Скорика здобула неймовірний успіх, тому що по всіх стрімах побила всі рекорди і в усьому світі була на першому місці з продажу. То був просто прорив! Нині її скрізь грають, це наше надбання.

Особисто для мене важливо репрезентувати сучасну українську музику – Валентина Сильвестрова, Алемдара Караманова, Вікторію Польову. Усі автори перебувають у мейнстрімі, вони цілком зрозумілі європейському та американському слухачеві. Усі дивуються: вау, ми не знали, що у вас таке є. Зараз цей момент ми з колегами використовуємо для промоушину. Сучасна українська музика, на мій погляд, справляє більше враження, ніж наші класики.

Дуже добре це впливає на аудиторію. Ми несемо меседж, що Україна – це європейська країна. Наприклад, Алемдар Караманов – український композитор кримськотатарського походження, був дисидентом, його музика за радянських часів була фактично заборонена, і лише після перебудови музику композитора почали виконувати. У нас в Україні він звучав, але у світі фактично ні, і я зараз намагаюся це змінити. «Ave Maria» третій концерт я вважаю абсолютно геніальним – граю його і сольні версії, і фрагменти.

- Справді зараз Україна успішно розбиває стереотипи. Важливо, що Одеса звучить на такому рівні у Європі. Аудиторія європейська дуже консервативна, і Україну зараз сприймають дуже добре. Як Ви встигаєте організовувати такі чудові фестивалі – масштабні, щільні, ще й гастролювати? Скільки на день Ви займаєтесь музикою?

У день музикою я займаюся близько чотирьох годин. Але часу обмаль, особливо коли триває підготовка до фестивалю. Звісно, допомагає моя дружина Олена, без її підтримки та допомоги фестиваль було б неможливо організувати.

- Олена поділяє з Вами і життєвий, і творчий шлях. У чому ж секрет вашої щасливої сімейної пари?

Кохання та єдність поглядів. Окрім цього нас об'єднує спільна робота і щодо фестивалю, і щодо моїх проєктів. Нам це лише допомагає, бо ми живемо спільним. Робота на фестивалі - це з ранку до пізньої ночі, це завжди спільна тема, яку ми обговорюємо удвох. Звичайно, останнє слово щодо музики і щодо програми – моє. Але останнє слово щодо промоушину, менеджерських питань – за Оленою. Я їй абсолютно довіряю, бо ми все обговорюємо удвох.

У нас вийшов симбіоз. Хоча спочатку цього не планувалося – вона була інженером, працювала в іншій сфері. Якось трохи допомогла мені, потім ще, і я побачив, що все їй чудово вдається. В Одесі вона мала просто величезний обсяг роботи – працювала замість десятьох, напевно. Я дивлюся на залучених людей, які працюють на серйозних фестивалях у Європі, і розумію, що Олена мала б отримувати за свою роботу вісім зарплат.

До речі, один із секретів успіху фестивалю Odessa Classics у тому, що одна людина на найвищому рівні закриває всі головні питання з менеджменту. І головне – довіра. Бо коли довіряєш, делегуєш багато питань і не перевіряєш їх виконання, то все рухається швидше.

У нас дуже швидко стався перехід фестивалю з однієї вагової категорії до іншої. Основна база успіху, крім моїх ідей, які підказує інтуїція, - це менеджмент. Усі артисти відзначають найвищий рівень менеджменту нашого фестивалю порівняно з хорошими фестивалями в Європі. Я як музикант знаю, як буває, і наскільки важливо, щоб до тебе було більше уваги, ніж середньо. Тоді є бажання та натхнення грати, і хочеться приїхати й залишити колегам враження від фестивалю. Це заслуга, звісно, Олени.

Олексій з дружиною Оленою, директоркою фестивалю

- Олексію, чи встигаєте ви вдвох десь бувати разом? Де черпаєте натхнення? Що вас тішить разом? Можливо, театри, фестивалі, подорожі? Що вас поєднує, окрім творчості?

Раніше це були подорожі, зараз із цим трохи складніше. Насамперед радує та надихає відвідування музичних заходів, зокрема мистецьких. Нещодавно ми були у Санкт-Галлен (Швейцарія) на спільному концерті місцевого оркестру з Литовським національним оркестром. Ми спілкувалися з музикантами, з керівництвом, отримали насолоду, обговорювали плани на майбутнє. Це заряджає та надихає.

До переїзду сюди Швейцарія була моєю улюбленою країною, яка надихала своєю природою: гори, повітря, вода. Це дуже допомагає.

А що у Швейцарії дарує Вам натхнення і релакс?

Нам дуже подобається регіон Цюріха, де озера дивовижної краси. Крім цього красою гір зачаровує маленьке курортне містечко Лейкербад (кантон Вале), розташоване на південному заході Швейцарії. Це чудове місце, ми там були багато разів і плануємо побувати ще. Цей знаменитий альпійський курорт відомий своїми цілющими термальними джерелами. Тут щороку ми проводимо кілька тижнів – відпочиваємо, відновлюємося, наповнюємося силами і черпаємо натхнення.

 

IX Міжнародний музичний фестиваль Odessa Classics 2023

16 лютого, 19:30, Церква святого Петра, Цюрих

Януш Вавровський (скрипка)

Олексій Ботвінов (фортепіано)

Програма

Arvo Pärt Fratres for violin and piano

Valentin Silvestrov Melodies of the Moments - Cycle III, 3 pieces from: 22 Pieces in 7 Cycles for violin and piano (2005):

1st lullaby

2nd barcarole

3rd lullaby

Mieszyslav Karlowisz Serenade Op.2

Myroslav Skoryk Melody

Johannes Brahms Scherzo in C minor (від "F.-A.-E." Sonata)

Cesar Franck Sonata для фіолетового і пиано в A major

 

19 лютого, 17:00, Кунстхаус, Цюріх

Роман Федюрко (фортепіано)

Олександр Федюрко (фортепіано)

Гості: Romy Umseld та Stefan Szypura

Програма

Олександр Федюрко

Viktor Kosenko Poem "Désir" No.1, Op.11

Frédéric François Chopin Etude for piano No.6, Op.25

Robert Schumann "Traumes Confusion", "Why?", "Upswing" від Fantasy Pieces Op.12

Ludwig van Beethoven Rondo alla ingharese quasi un capriccio for piano (G major), Op.129 також називається "Rage About the Lost Penny"

Роман Федюрко

Viktor Kosenko Masurka No.1, Op.3

Levko Revutsky Two preludes, Op.7

Robert Schumann “Allegro” від “Faschingsschwank aus Wien” Op.26

Camille Saint-Saëns Etude en forme de valse No.6, Op.52

Camille Saint Saens “Etude en forme de valse” No.6, Op.52

Alfred Gruenfeld "Soiree de Vienne", concert paraphrase на Johann Strauss waltz motifs з "Fledermaus" та інші

 

20 лютого, 19:30, Тонхалле, Цюріх

Олексій Ботвінов (фортепіано)

Програма

Robert Schumann "Arabesque" Op.18

Robert Schumann "Children's Scenes" Op.15

Sergei Rachmaninoff Piano Sonata No.2, Op. 36

Alemdar Karamanov "Ave Maria" - Piano Concerto N3, arrangement for piano solo by A.Botvinov (Swiss premiere)

Fresh

Дивитися Далі

On our site we use cookies (and these are not cookies), which make it more convenient for each user. By visiting the pages of the site, you agree to our Privacy Policy. For more information on the Policy and what cookies are needed for and how you can stop collecting cookies, click here.

Ok