«Час перемоги вже настав» – український художник польского походження Алла Ронікер про війну, творчість та сенс життя

Алла Ронікер

Алла Ронікер – художник, постекспресіоніст та абстракціоніст, унікальна тим, що інженер-конструктор за фахом, вона стрімко увійшла в світ живопису, не маючи спеціальної художньої освіти. Її здобувала самотужки, наполегливо і дуже ретельно. Запорукою був великий талант та невтомна праця.

Свідченням цього став довгий перелік виставок, які з успіхом проходили в знакових місцях: в Парижі (тричі у виставковому залі Лувру, а також в Салоні Незалежних), в Лондоні, Токіо, двічі в Люксембурзі, в Барселоні, Біаррииці (Франція), Бланесі (Іспанія), Ризі, Римі, Нью-Джерсі та в Гдині. Брала участь у двох міжнародних аукціонах - в Нью-Йорку і в Лондоні. 

Алла все життя прожила в Україні, але зараз, через війну в Україні, мешкає у Польщі –  країні, яку теж відчуває рідною. З цим, певним чином, пов’язана дивовижна історія її походження та її роду, яка попри те, що є задокументованою реальністю, виглядає як роман, історична сага. 

Наша розмова почалася з сьогодення – про війну, адаптацію до життя та професійну реалізацію творчої людини поза межами своєї країни. А потім ми говорили про безпрестанну сродну працю, духовність, чесність з собою, боротьбу та глибинне відчуття перемоги. 

Як для вас почалася повномасштабна війна?

Почну з одного цікавого моменту. Я маю студію-галерею у Білій Церкві, яка вже існує близько 20-ти років. До війни я проводила в ній практично весь свій час – працювала, спілкувалася з відвідувачами, проводила майстер-класи. Останній раз я була там за два дні до початку повномасштабної війни. Тоді крім мене там нікого не було. І мені раптом захотілося зафільмувати один із залів, потім я пішла в другий, далі зайшла в майстерню. Подивилася на свою галерею, зачинила двері й поїхала.

Студія-Галерея у Білій Церкві

Ніби попрощались…

Так, виходить, що так. 

Дочка з онучкою, котрій було півтора року,  приїхали  з Києва до Білої Церкви. Почалася війна. Родиною прийняли рішення, що я з дочкою і онукою повинні  на  деякий час виїхати за межі України – до Польщі.

Річ у тому, що у вересні 2022 до нас приїздила делегація з міста-побратима Білої Церкви Островця-Свентокшиського, що у Польщі. Один з представників делегації купив тоді картину, ми довго розмовляли. Він говорив, що у їх містечку є виставковий зал, що вони з дружиною дуже люблять мистецтво… Я знайшла його візитівку, зателефонувала і запитала, чи можна приїхати в такий час. Він сказав: «Так, звісно, приїжджайте!».

Щоправда, тоді я прочитала лише ім’я – Пьотр Дасіос, і тільки на кордоні зауважила, що він – віце мер того міста. У мене буває така неуважність, подібне трапляється зі мною все життя. 

До містечка ми приїхали рано-вранці, але близькі знайомі Петра нам одразу надали житло.

Мій чоловік, який нас привіз, за два дні повернувся додому, а ми залишились.  

Які почуття переважали тоді?

Нерозуміння. Напевно кожній людини незрозуміло, як-то – 21 століття, центр Європи і таке прийшло... Ми не готові, наше покоління виросло в мирний час.

До цього взагалі важко бути готовими. 

Так.

Мені було дуже тяжко, але я зрозуміла, що треба сконцентруватися, бо цими переживаннями нічому не зарадиш. Сказала собі: так, я не можу змінити те, що сталося, але є щось, що я можу робити. І я маю це робити. Малювати!

Мені дуже хотілося показати, що хоч ми і біженці, яким треба поміч, хоч ми втікаємо від війни й рятуємо свої дітей, але ми не є абсолютно беззахисними. Ми можемо щось робити. І в мені була сильна віра, що ми теж допомагатимемо. Ми теж діятимемо. І деякий час по тому, на День Незалежності України у 2022 році в Кельце, що в Польщі відбувся аукціон на допомогу Україні. Я брала в ньому  участь зі своєю картиною. Вона була продана за хороші кошти, які я у повному обсязі передала ЗСУ.

Ви не можете не малювати?

Так, є таке. Це правда. Я не можу нічого іншого робити. Тоді Марчин і Катаржина – мої приятелі зараз, мовили, що я можу трошки попрацювати у них вдома, поки ще не підготували для мене майстерню. І я малювала два тижні у них.  

А через деякий час мені дали майстерню, де я зараз проводжу більшу частину свого часу. В майстерні я малюю олійними фарбами, а вдома –  акриловими. 

Безперебійна творчість… Виходить, що ваш основний спосіб інтеграції це робота?

Напевно так. Як кажуть, кожна людина живе, поки працює. А робота – це ще і спілкування з людьми.

Ви вже гарно розмовляєте польською. Ви знали її до цього?

Річ у тім, що я протягом 9 років разом з істориком і генеалогом Євгенієм Чернецьким, кандидатом історичних наук України та доктором історичних наук Польщі вивчала свій рід по лінії батька. І тому читала багато документів польською, слухала... Може, я не надто добре можу розмовляти, але на 100% розумію, сприймаю на слух. А щодо мовлення, то маю ще певний акцент.

Чи відчуваєте ви себе в Польщі як вдома? 

Так. Я не відчуваю себе тут, як у чужому краю, не відчуваю, що навколо – чужі люди, абсолютно чую себе як вдома.

Цікаво то, що мої предки по лінії прадіда і бабусі походять з тих місць, де я зараз живу. Виходить, я потрапила туди, як то мовять, де пуп заритий. 

Так що вас буквально покликала земля.

Виходить, що так.

Як ви відчуваєте і підтримуєте зв'язок з Україною? 

Польща рідна й Україна рідна. Мої діти народилися в Україні, по крові я полька, а  проживала все життя в Україні. Тому це такий міцний зв'язок, як і кровний.

Одна земля, друга… Я мислю, що можна жити на дві країни, на два місця і обидва відчувати рідними. 

Тобто думаєте зберігати цей міцний зв’язок з Польщею?

Я навіть не розумію, як я можу залишити тут все і не малювати, як я можу приїхати додому і там не малювати. Розумієте, воно вже має таке подвійне значення.

Поляки дуже добре ставляться до українців, дуже переживають і допомагають. І така щира допомога надзвичайно зворушує і морально підтримує.

Символічно для мене, що у Другу світову війну Україна прихистила мого батька, а під час цієї війни мене з донькою і внучкою прийняла Польща. 

І знаєте, коли займалася пошуками родини, вивчала історію в Польщі за оригінальними документами, старими фільмами, то зрозуміла, як поляки ненавидять, просто страшенно ненавидять росіян. Але хочу зізнатись, що з таким почуттям я виросла змалку в своїй родині. 

 І є за що. 

Поставлю досить неоднозначне запитання. Війна – це страшно. Але для когось вона дає додаткові можливості, час для переосмислення. Чи є у вас таке?

Ні!

Ну, от у вас з'явилася Польща...

Польща з'явилася б і так, може, на рік пізніше, але вона була в моїх планах. А війна – то страшне. Я не знаю, які можливості можуть бути у неї.

Для саморозвитку, можливо. Люди щось трансформують в собі...

Я того не розумію, бо людина завжди займається саморозвитком, коли хоче.

Я не раз чула, що війна дала якісь можливості, я не відчуваю, бо я над собою працюю все життя. Все моє життя — це саморозвиток. 

   "Оленівка"

Нам такого страшно  не потрібно, щоб працювати та змінюватись, я згодна.

Розкажіть про свій рід, про батька і ваш шлях до відновлення історії сім’ї. 

Мій батько народився на Волині, яка була у складі Польщі. Але коли у 1939 році СРСР напав на ті землі, то його малим хлопцем вивезли у Черкаську область. Він прожив під чужим іменем не своє життя, але усе пам'ятав і розповідав нам: і про палац, і про костел, і про родину… Робив замальовки, називав конкретні імена та прізвища. Дуже хотів, щоб ми пам’ятали, хто ми є. 

Ще у 1994 році до батька відвідала рідна тітка, і просила, щоби ми з сестрою поїхали у Голоби, аби врятувати палац, бо його руйнують. Але мій батько дуже боявся. Розумієте, ми виросли у радянському просторі, тож було чого боятись. І тоді ми не поїхали. 

Потрапили ми з сестрою туди, по смерті батька, в ті часи, як в Україні почалася війна 2014 року. Ті події відчувалися мною дуже гостро ще й через резонування з історією роду… Це були дуже сильні відчуття.

Скажу ще, що тоді, у Голобах я побачила все саме так, як батько розповідав: скільки колон у палаці, де росли яблуні у саду, де знаходиться озеро… Все.

Але палац зруйновано, наскільки знаю.

Так. Там до 93-го року був дитячий будинок, потім його перевезли до Ковеля. І тоді люди почали знімати вікна на двері… Тепер він в такому дуже плачевному стані.

Коли ми приїхали й зайшли до костелу, я була в розпачі від його стану. І я вирішила, що оскільки палац врятувати не вийде, у мене нема такої фінансової можливості, але тут я можу щось зробити. 

Найгірше, що у костелі тривалий час був склад солі, через що фрески австрійського художника Йозефа Прехтля 18 ст. почали осипатися. 

Протягом 300 років костелом опікувалися знамениті польські роди: Ярузельські, Вільги, Потоцькі, Божедар-Подгородецькі, Ронікери, Подлевські. Я відчула, що маю покликання відновити пам’ять моїх предків, і тому намалювала герби цих родів, щоб розмістити у костелі. До цієї урочистої події була приурочена презентація книги про цей костел Архангела Михаїла, автором якої був історик-генеалог Євген Чернецький. На це свято приїхав єпископ Луцької дієцезії Віталій Скомаровський зі своїм кліром. Присутніми на цій події були представники інших конфесій. Приїхали гості з Польщі, телебачення, журналісти. Зібралась дуже велика кількість людей. Я була надзвичайно щаслива, що ця подія привернула до себе велику увагу мешканців не тільки Голоб, а й Ковеля, Луцька, Києва та Білої Церкви. 

Що для вас означає відновлення родинної історії?

По-перше, це я роблю для пам'яті батька. Бо це страшно, коли людина проживає на своє життя.

По-друге, я роблю це для своїх нащадків, щоб вони все знали. 

І тому ви маєте вже книгу авторства Євгена Чернецького  «Графи Ронікери»?

Є перший том. Продовження буде…

Чи знайшли ви під час пошуків інформації про рід корені свого художнього хисту?

Художники були в обох родах.  

А як ви стали художницею?

Я завжди малювала. З самого дитинства. Батько, який вмів малювати, бо ще у палаці у Голобах отримував якісну домашню освіту, навчив мене основам.

Мої батьки вважали, що я маю здобути потужну професію, а малювати, якщо захочу, я зможу завжди. Отримавши фах інженера, я  дуже вдячна батькам за їх пророцтво. Як художник, я маю все своє: свій шлях, свій світогляд, свою манеру, свій почерк. І жоден з художників не збив мене з цього шляху. 

 

Як це вдалося? Ви вибудували самостійне навчання такого рівня!

 Коли мені було сім років, батьки  повезли нас до Ермітажу. Пам’ятаю, як заворожена стояла перед картинами Ван Гога і врешті сказала: «Я буду художником і буду малювати так, як він».

Довгі-довгі роки Ван Гог залишається моїм найулюбленішим художником. Я вже декілька разів була у музеї в Амстердамі, вивчала його майстерність. Але, виходить, що той перший дитячий поклик мене рухав. Саме тоді я відчула, що хочу свою емоцію, свою імпресію залишати на полотні. І я послідовно вчилася це робити.

Чи критики, якось означили ваш самобутній стиль?

Останній критик, польський історик мистецтва Мар'ян Румін, написав, що я постекспресіоніст.

Ви погоджуєтесь?

Так. І абстракціоніст теж. Я зараз вже пишу й абстракцію.

Свого часу я вирішила, що маю побачити наживо картини усіх великих художників. бо маю зрозуміти, чому вони живуть 500, 300 чи 200 років. І я зрозуміла, чому.

Чому?

Перше – то мій секрет. Друге –  ти маєш правдиво підходити до образу, до полотна, по-справжньому вірити. Всю свою енергію, всю свою любов, все що ти знаєш, ти повинен викладати на полотно. Але експресія може бути на полотні, якщо вона позитивна. А якщо хочеш втілити якусь філософію, то повинна в експресії передати свої думки. Але негативу там не повинно бути.

 "Енергія віри і життя"

Я бачила картини вашої «єврейської серії» і навіть через монітор відчула потужну енергію. Дивовижно. 

Дякую. Дивовижно, так. Ви знаєте, у мене є така повага до цих людей, які живуть згуртовано по всьому світі, вірять, люблять свою історію, традиції, не забувають, хто вони є. 

Я мала багато виставок на єврейську тему в Україні та за її межами. В Ризі, скажімо, до 70 років Голокосту… Там я залишила деякі свої картини, для пам'яті цього народу. А цикл «Єрусалим» привезла в Польщу. Останній цикл «Голокост» я писала в 15-му.  

А потім я намалювала 10 костелів України – Волині й Галичини. Мали бути виставки в Києві, у Львові, потім у Луцьку. Але підпалася війна.-

Ці картини зараз зі мною у Польщі і я думаю продовжувати – напишу польські костели. 

Для мене це виставка про духовну частину людей. Головна картина там – «Енергія віри й життя», на ній зображено червоне дерево. Це дерево – то як коріння, яке живить усе. Ніби артерія віри й життя.

Зараз я зрозуміла, чому тоді написала костели. Як почалася війна, то руку допомоги нам простягла Польща. То і є прощення за все, що було в нашій спільній історії. А ці костели, напевно, це дуже давній наш зв'язок.

  "Маріуполь"

Над чим ви працюєте, куди йде ваша експресія зараз?

Я написала чотири картини про Україну, про те, що зараз відбувається.

Показала Маріуполь, Бучу і те, що я називаю “10-10-22”. Це про ту атаку, коли на Київ летіло 83 ракети. Я пам'ятаю, як тримаю телефон, розмовляю зі своєю дочкою, вона з онучкою в Києві… А там летить, шумить. Я читала і дивилася усі ті новини… І малювала-малювала. Не могла інакше.

І потім була ще одна картина, вона показувала події в Оленівці, коли вороги влаштували теракт у місці утримання наших полонених.  

Зараз я хочу продовжити писати Україну. Я вже маю дві картини в голові. Вони вже існують, залишилось лише перенести на полотно. Але коли пишеш такі роботи, то це дуже виснажує.

Я два тижні відходила від тих чотирьох, котрі писала місяць. Зараз я їх закрила, бо не можу ще бачити – в мені знов починається таке тиснення.

 "10-10-22"

Тобто після втілення на полотні, не легшає?

Ні, бо я заходжу в той момент і відчуваю, що це тяжке. Я ж повинна справдити те, що я пишу. 

А пізніше я намалювала цикл з восьми картин під назвою «Конфронтація». Пам'ятаю, як знову просто малювала, малювала, малювала. А коли скінчила, то подумала, що я таке зробила? Виставила одна за іншою і побачила, що то були 8 місяців мого життя в Польщі. Це було про моє становлення тут. 

Після цього я написала цикл «Танго» – як символ мого життя, бо кожна людина танчить свій танець, у мене це саме танго з його пристрастю, неоднорідністю, періодами активності і відносного спокою.

А далі були «Парфуми» – цикл, який я дуже давно хотіла написати, років десять вже. Він про запах, про справжню жінку, яка обирає свій аромат, незважаючи ні на кого… і про шлейф, який вона залишала. Обидва цикли – по десять картин.

Плануєте їх виставляти? 

В Польщі зараз маю виставку, але будемо ще щось планувати. Проте для цього я повинна мати, що показати. Я хочу, щоб був вибір, щоб були цикли на різні теми. Розумієте, коли мовиш тільки про щось одне, показуєш одне, то це нецікаво. А коли є вибір різноплановий, то тоді це значно цікавіше.

Тож продовжуєте працювати?

Так, треба ще працювати.

І на завершення нашої розмови, скажіть, як вам відчувається майбутнє? Чи буде перемога? Мені видається, що художники це можуть відчувати.

До речі, я знала, що війна буде. У 21 році я намалювала картину – «Танець, миру і перемоги». На ній люди танцюють гопак.  

Вона висить в Офісі Омбудсмена з прав людини, у Києві. Кажуть, що немає жодного відвідувача, котрого би не зворушила, не зачепила ця картина. А там бувають закордонні делегації з різних країн. До цього вона була надрукована в книзі «Світове мистецтво. Старі майстри і 40 сучасних художників світу», вийшла вона у 2021 році. Там полотна з музею Прада, МоМа і Гуггенхайма. Найвідоміші художники і я з тією картиною теж там є...

І на цій картині є перемога. 

Так, там є перемога. І вона буде. 

У 2011-2012 році я написала цикл, який ще не показувала ніде.

No comments, exit. «Без коментарів, вихід». Там таке…

Передчуття?

Так. Передчуття того, що станеться. І розуміння, що вихід є і завжди буде. І перемога є. І мир. Я думаю, що всі наші воїни в Україні зараз танцюють той гопак. Я коли планувала писати ту картину, то багато читала про гопак, дивилася старі фільми – там дуже моцний танець. 

Є ж таке поняття як “бойовий гопак”... 

Так-так. Я мала на увазі саме його. На картині – образ войовничого українця та боротьби України.

Це танець миру і перемоги. Там зображені і голуби, і українські стрічки. І виникає чітке відчуття, що все вже закінчилося. Все так умиротворено...

То перемога і мир буде?

Звісно. Ну як інакше? Ну як?! Не може бути, щоб якісь рашисти перемогли. Без перемоги ніяк не може бути. 

"Золотом покрита ніч"

На жаль, раніше їм це вдавалося і вони більш ніж на 350 років  поневолили Україну.

Але час перемогти вже настав. Інакше просто неможливо. Вони повинні знати, що московське болото – це те місце, куди вони мають повернутися. 

Ви знаєте, мені тяжко переживати все те, що відбувається зараз вдома. Дуже тяжко. 

Але у Росії – все ще страшніше. Ці зомбі... То набагато страшніше, то якесь безглуздя, дикість. Щось зовсім нелогічне. 

Має ж у людині бути здатність відрізняти добро від зла, має бути та артерія віри й життя. Віра в добро, в людей, навколишній світ. Коли живеш, працюєш і маєш плани. Коли працюєш над собою. 

У мене так виходить, що приходиться завжди працювати, багато працювати. Я мала близько 50 персональних виставок тільки в Україні. Це дуже багато. А кожна виставка – це велика праця над собою. А саме зусилля над собою і робота – це і є життя. Як можна інакше жити?

Чесність з собою та перед світом, пошук власної істини особливість Алли Ронікер як людини та митця, котру може відчути кожен, хто бачить картини і безпосередньо спілкується з нею. Чесність і честь, вимогливість до себе, здатність відчувати енергію віри та життя, пропускати її крізь себе і переносити на полотно… Мабуть, саме це примушує зупинятися перед її картинами, заглиблюватися у споглядання, співвідчувати, рефлексувати, стаючи, певним чином, співтворцем художниці і доєднуватись до пульсуючої артерії, що проявлена у більшості її полотен. І це та додана цінність, точніше, цінність вищого порядку, до якої ми можемо доторкнутися, занурюючись у Всесвіт Алли Ронікер.

Fresh

Дивитися Далі

On our site we use cookies (and these are not cookies), which make it more convenient for each user. By visiting the pages of the site, you agree to our Privacy Policy. For more information on the Policy and what cookies are needed for and how you can stop collecting cookies, click here.

Ok